tisdag 1 februari 2011

Baguette i bakugn

Baguetter med dinkel och havssalt

Dags för nästa test, baguetter. Brukar vanligtvis göra en baguetter med en deg som jag har rört ihop kvällen innan, men nu fick det bli en deg som jäst ca 2h. Gör man degen dagen innan får man ett betydligt segare och aromrikt bröd. Vill man testa detta så minska jästen till ca 5 g och använd kall degvätska.

Recept Baguetter med dinkel och havssalt
3 dl fingervarmt vatten 
15 g jäst
31/2 msk salt
1/2 msk honung
ca 4.5 dl vetemjöl special
ca 1,5 dl fullkornsdinkel.

Rör ut jästen med lite av vattnet. Blanda sedan i salt och honung för att sist röra i mjölet. Det ska vara en väldigt lös deg. Jäs i ca 2h.  Dela degen i två delar utan att knåda. Försök behålla så mycket luft som möjligt i degen. Dra degen och vrid den gärna till ett avlångt bröd. 

Jag använder mig av en baguettplåt. Har man inte det kan man lägga bröden på ett bakplåtspapper och som man har lagt på ett par rullade tidningar (som stöd för den sista jäsningen).
Jäs i ca 30-40 min. Sedan in i ugnen. 
Temperaturen i bakugnen var ca 170 grader. Tack vare täljstenen i botten på ugnen reste sig bröden riktigt bra. Jag ställe också in en metallskål med lite vatten för att få en knaprig och fin skorpa. Försökte få bröden så lång fram i ugnen som möjligt. Detta för att värmen är betydligt högre längst bak i ugnen.

Efter ca 15 minuter lade jag in ett galler i botten på ugnen ( vill inte riskera att bränna bröden underifrån) Lär sedan bröden vara inne i ca 10 minuter till.

Mina baguetter blev helt ok. Dock hade jag behövt göra varje baguett mycket smalare. De blev lite väl stora och därför svåra att få välgräddade. Den där rikigt knapriga och nästan brända ytan uteblev, men som helhet får det nog lov att bli godkänt.




1 kommentar: