fredag 28 september 2012

Frukostbröd av durumvete och surdeg

Kunde inte hålla mig. Har bakat surdegsbröd hela sommaren i den vanliga ugnen och nu kan jag rakt av int hålla mig längre. Trots 24 grader varmt ute drog jag jag igång braskamin. Å, ja. Det blev varmt, men brödet blev riktigt riktigt bra.

Surdegsbröd durumvete. Braskamin med bakugn


Receptet är inspirerat av Martin Johansson som drivit bloggen Pain de martin och numera driver bloggen Lite mer bröd. Gillar man baka och baka med surdegsbröd finns det mycket intressant läsning där.

Nu till receptet. faktiskt ett väldigt enkelt bröd som ej behöver knådas.

Kvällen dag 1

100 gram vetesurdegsgrund ( Läs mer på Martinsblogg om hur man gör en surdegsgrund)

400 g (4 dl) vatten
5 g (1 tsk) färskjäst
100 g (2 dl) durumvetemjöl
380 g (6 dl) vetemjöl special
17 g (2 tsk) salt
20g honung

Rör ut jästen med lite av vattnet. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Degen är ska vara ganska lös. Ställ in degen i kylen över natten

Morgonen dag 2

Min Svendsen braskamin med bakugn eldade jag igång ca en timme innan jag började med degen nedan.

Stjälp upp degen på ett väl mjölat bord. Spänn nu degen. Med hjälp av en degskrapa tar du tag i bakre delen av degen och viker upp den mott mitten. Upprepa detta från alla fyra sidorna på degen. Tanken är att degbollen ska bli spänd och inte flyta ut lika lätt. Låt jäsa i ca 30 - 45 minuter.

Skär sedan upp små degkluttar. Knåda ej. Luften som finns i degen ska vara kvar. Lägg degkluttarna på bakplåtspapper och sedan in i bakugnen. För att få en knaprig skorpa har jag ställt in lite vatten i en rostfri skål i ugnen. Grädda sedan i 10 min med stängd lucka och sedan ca 10 min med öppen lucka.

( Om man nu mot all förmodan vill grädda bröden i en vanlig ugn så är tiderna detsamma och gradantalet 250 grader)

Klart.


Svendsen braskamin Bakugn. Surdegsbröd durumvete


Renovera skorsten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar